U bent in [ Home / Renovatie / Vervangen Vlak ]
Vervangen vlak
[ Vervangen Vlak | Conserveren Dirk | Herstellen Hak | Herstellen Dekindeling | Motor | Afdekken Ruim | Roer | Terug ]

2008


In juli is Dirk nogmaals door de verzekering gekeurd. Deze keer is het vlak goedgekeurd, `het ziet er netjes uit`. De verzekerde waarde van Dirk is vastgesteld op EUR 30.000.


2005

In mei 2005 is het vlak van Dirk gekeurd door de verzekering. Helaas is gebleken dat het staal op het achterschip op een aantal plekken te dun was. Inmiddels zijn deze dubbelingen aangebracht en kan een nieuwe keuring door de verzekering worden aangevraagd.

 Bodemrapport 2005

Dubbeling noodzakelijk

Dubbeling aangebracht


2004

In 1997 is begonnen met het vervangen van het vlak. Dit is in februari 2004 gereed gekomen.


Verwijderen oude vlak

Nieuw vlak

Nieuw vlak

Verwijderen tordering

Nieuw vlak

Nieuw vlak
   


Plan

Dirk is in 1995 in de Oude Haven van Rotterdam gekeurd door de verzekering. De diktemeting van het vlak is een belangrijk onderdeel van deze keuring. Hieruit bleek dat het in het vooronder het vlak te dun was, de rest van het vlak was dik genoeg. Een tegenvaller was dat het vlak over een groot deel in de lengte verbogen was. Dit verklaarde de gebroken kattesporen binnen in het ruim. Omdat het schip van ijzer is (ijzer scheurt snel en staal niet) was reparatie onbegonnen werk. Vervangen was dus eenvoudiger. Vandaar dat een van de eerste projecten het vervangen van het vlak is geworden.

Met Peter Borsch hebben we afgesproken dat hij het vlak vervangt. Het nieuwe stalen vlak wordt aan het ijzer gehecht en tevens worden alle kattesporen vervangen.
De oorzaak van het verbogen vlak zou kunnen zijn doordat het schip op een ondiepte is vastgeraakt bij afgaand water. We vermoeden dat dit ook ertoe heeft bijgedragen dat Dirk getordeerd is. Dit houdt in dat de boot in de lengterichting iets verdraaid is. Deze verdraaiing wordt ook door Peter rechtgetrokken.

 Bodemrapport 1994

Laatst bijgewerkt: Oktober 2008