U bent in [ Home / Renovatie / Motor ]
Motor
[ Vervangen Vlak | Conserveren Dirk | Herstellen Hak | Herstellen Dekindeling | Motor | Afdekken Ruim | Roer | Terug ]

2009

De motor is uiteindelijk door ons getest. We hebben eerst wat diesel in de motor gepompt, gestart, en na wat gepruttel van de startmotor liep de motor uitstekend. De keerkoppeling is ook getest, de schroef sloeg naar verwacht zowel linksom als rechtsom.

Een aantal zaken heeft wel nog aandacht nodig:
  • De dieseltank moet nog geplaatst en aangesloten worden. Voor het proefdraaien hebben we een plastic kan gebruikt.
  • De accu ligt naast de motor, deze moet een eigen plek krijgen.
  • Een bekisting om de motor
  • Bediening bij het roer.

In Werking

Uitlaat

Schroef

2008

De motorinstallatie is vrijwel kompleet. De motor is vastgezet op de fundatie, vlakkoeling en uitlaat zijn geinstalleerd.
We hebben inmiddels een dieseltank en een accu. De installatie hiervan zullen we op een later tijdstip doen.

DAF575

Dogtag

Vlakkoeling

Uitlaat

Schroefas

Dieseltank

Happertje voor koeling schroefas

Fred en Rob

2007

Dit jaar is niet veel gebeurd, we hebben wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om het vlak onder de motor te conserveren.

Conserveren

De motorfundatie en de schroef zijn aangebracht.

Schroef

Motorfundatie

2005

In 2005 hebben we een tweedehands-motor gekocht, een DAF575. Naar verluidt heeft deze motor dienstgedaan als noodaggregaat voor een ziekenhuis. Het is oorspronkelijk een vrachtwagenmotor die is 'gemariniseerd'. Dit betekent dat de motor geschikt is gemaakt voor het gebruik in een schip. Het toerental van de motor wordt oa verlaagd.
Een motor is niet het enige dat nodig is, er moet ook gedacht worden aan zaken als een nieuwe motorfundatie, accu, dieseltank, schroefaskoker, schroef, koeling etc...

Inmiddels is de fundatie van de oude motor verwijderd.

DAF575

Oude motorfundatie verwijderd

Motor en schroefaskoker

Plan

De nieuwe motor willen we achter in het ruim plaatsen waardoor we het achteronder weer deels oorspronkelijk kunnen intimmeren. Een voorwaarde is dat de motor en de installatie eromheen zo weinig mogelijk plek inneemt.

Legenda
1)Motor
2)Schroefaskoker
3)Schroef
4)Vroegere plaats achterschot
5)Begin achteronder

Onderzoek

In het verleden hebben we gekeken naar een hybride motor en naar een oplossing met twee motoren. De voordeel van een hybride motor was dat we meer keuze zouden hebben in de plek waar de motor geplaatst zou worden. Twee motoren had het voordeel dat het niet noodzakelijk zou zijn een tunnel in de hak te maken. Financieel gezien waren beide oplossingen geen haalbare kaart. Vandaar dat we besloten hebben om te kiezen voor één conventionele motor.

Oorspronkelijke Situatie

Dirk is van oorsprong een zeilschip, echter in 1953 is Dirk gemotoriseerd.
Deze motor was een Junkers 3 cylinder. Het bijzondere aan deze motor was dat er per cylinder twee zuigers inzaten, deze zuigers stonden bovenelkaar en hadden dezelfde beweging. Hierdoor liep de motor erg rustig en kon het vliegwiel heel klein blijven. Deze motor werd eigenlijk gebruik als stationaire motor om een machine aan te drijven. Hij was niet gebouwd als scheepsmotor. Waarschijnlijk is deze motor gebruikt omdat er na de 2e wereldoorlog een groot tekort was aan motoren.
De motor was inkompleet en het zou teveel geld en moeite kosten om deze motor weer in bedrijf te krijgen. Daarom is besloten om deze motor te schenken aan een verzamelaar. Aangezien deze verzamelaar werkt in het motorenmuseum te Zwolle, weten we dat de motor in goede handen is. In ruil hebben we hiervoor een klipanker en een stokanker gekregen.

Laatst bijgewerkt: Juli 2009