U bent in [ Home / Renovatie / Herstellen Hak ]
Herstellen Hak
[ Vervangen Vlak | Conserveren Dirk | Herstellen Hak | Herstellen Dekindeling | Motor | Afdekken Ruim | Roer | Terug ]

2007

De laatste puntjes zijn op de i gezet. een aantal gaten moesten nog dicht worden gemaakt. Dit is nu gereed.






2005

Inmiddels is een 'hap' uit de hak genomen zodat hier plaats is voor de schroef. Hierdoor kan het roer op de oorspronkelijke plaats worden bevestigd.


Hap

Nieuwe uitgang voor schroefaskoker


2002

De oude schroefaskoker is verwijderd omdat deze op de plaats zat waar de tunnel komt. Dit verwijderen is veel werk geweest aangezien de oude schroefaskoker in beton was gestort. Dit werd gedaan om de hak goed waterdicht te krijgen. Er was te weinig ruimte op die plek om er met klinken of lassen goed bij te kunnen. Tegenwoordig zijn hier andere technische oplossingen voor.

De verlenging van de hak is ook verwijderd.


Oorspronkelijke situatie

Verlenging hak verwijderd

Uitkappen schroefaskoker


Plan

Tot in de jaren 50 is Dirk een zeilschip geweest. In die tijd is een motor geplaatst. Hiervoor is de hak verlengt om het roer verder naar achteren te plaatsen zodat er meer ruimte was voor de schroef. Aangezien de doelstelling is om Dirk voor het oog oorspronkelijk te herstellen is besloten deze verlenging van de hak ongedaan te maken, hierdoor komt het roer weer op de oorspronkelijke plaats terecht.

Het probleem met de schroef moeten we dan wel op een andere manier oplossen. Er moet een hap uit de hak gehaald worden om plaats te bieden voor de schroef. Omdat de hak taps toeloopt wordt de hap steeds groter naar voren toe, dit levert weer problemen op met de wateraanvoer naar de schroef. Dit denken we op te lossen door deze hap als een tunnel uit te voeren. Hierdoor kan het water de romp blijven volgen en wordt het door deze tunnel geleidt naar de schroef.

 Oorspronkelijke situatie
 Huidige en nieuwe situatie

Laatst bijgewerkt: Augustus 2008