U bent in [ Home / Renovatie / Conserveren Dirk ]
Conserveren Dirk
[ Vervangen Vlak | Conserveren Dirk | Herstellen Hak | Herstellen Dekindeling | Motor | Afdekken Ruim | Roer | Terug ]

2008

In 2008 hebben we het conserveren van het onderwaterschip afgerond. Dit was noodzakelijk in verband met de tewaterlating. We hadden gepland om ook het boeisel te conserveren, maar hiervoor kwamen we tijd tekort.

De prioriteit ligt nu bij het conserveren van de binnenkant van het achterschip. Dit is nog oud vlak en kan nodig een schuur- en verfbeurt gebruiken.


Werkwijze

Conserveren binnenkant casco

Voor de binnenkant van het casco gebruiken we een combinatie van menie, gekookte lijnzaadolie en oatrol in de verhouding 1:1:1. Deze verhouding geeft wat ons betreft het beste resultaat als de onderlaag. Hierna komen nog verschillende lagen met grondverf en eventueel lak.



Vlak geschuurd

Vlak geconserveerd in een mengsel van oatrol, gekookte lijnzaadolie en menie.

Conserveren vlak bij motor


Conserveren buitenkant casco

Voor het conserveren van de buitenkant van het casco zijn de volgende producten gebruikt

  • Teer
    Teer is gebruikt om Dirk initieel te beschermen. Het is eenvoudig, dus snel, aan te brengen.
    Deze teerlaag bestaat uit koolteer. Koolteer is inmiddels in Nederland al een aantal jaren is verboden omdat het te belastend voor het millieu is.

  • Menie
    In 1996 is begonnen met het conserveren van het dek met menie. Met schraapijzers en metaalborstels is de roest verwijderd waarna de menie is aangebracht.
    Deze menielaag is tijdelijk. Menie kan snel en zonder veel moeite worden aangebracht en biedt een aantal jaren bescherming.

  • Aluminium coating
    Alu coating van Sigma is een primer met aluminiumpoeder erin. Dit resulteert in een goede, afsluitende laag. Het is duurzamer en slijtvaster dan een bitumen of andere ééncomponenten produkten.
    Alu coating is zowel geschikt voor het onder als bovenwaterschip.
    Dit brengen we tweemaal aan. Hiermee zijn we in 2004 begonnen. Dit is inmiddels gereed.

  • Top-coating
    Boven de waterlijn wordt Dirk gecoat in een top-coating van Tenco. Hiermee is in 2006 begonnen.

  • Bottom-coating
    In 2007 en 2008 is de Tenco bottomcoating aangebracht op het casco onder de waterlijn.


  • Van links naar rechts, Alucoating, Topcoating, Menie, Teer

    Topcoating


    Schuren

    In eerste instantie hebben we de roest met schraapijzers en metaalborstels verwijderd. Momenteel gebruiken we elektrisch gereedschap. Uiteindelijk kost dit minder tijd met een beter resultaat. We zijn nu in staat het casco daadwerkelijk blank te maken.

    Voor het verwijderen van de oude teerlaag gebruiken we peragoschijven. We hebben een aantal producten geprobeert, waaronder schuuregels, maar deze peragoschijven werken voor ons het best.
    Een nadeel van perago is dat het de teerlaag niet volledig verwijderd, vandaar dat we daarna nogmaals schuren met lamellenschijven. Dit gebruiken we ook voor het schuren van de binnenkant van het casco.

    Het opschuren van vorige verflagen wordt gedaan met met schuurpapier, korrel 80 of 120, afhankelijk van de onderlaag.


    Perago-schijf

    Laatst bijgewerkt: Oktober 2008